Landasan Pendidikan Islam

Telaah Kebijakan Standar Nasional Pendidikan

  • Idam Mustofa STAIDA Nganjuk
Keywords: Foundation, Islamic Education, National Standards of Education

Abstract

The national education system has established educational standards adopted in Islamic education providers in Indonesia as a whole. This preference of course leaves the question, the extent to which the foundation of education has been met by national education standards. This descriptive-analytical study outlines the foundation of Islamic education covered by national standards of education. From this study it can be identified that the foundation of Islamic education is relevant to the educational standards set by the national education system. The national education system has contained humanitarian values with various conditions, challenges and changing times that very quickly undermine the values of literature itself. The national education system has demonstrated efforts to transform people with knowledge with attitudes and behaviors that fit the framework of Islamic values. Because the purpose of education creates human resources with Islamic personality, in the sense of how to think based on Islamic values and spirit in accordance with the spirit and breath of Islam

References

Achmadi. Ideologi Pendidikan Islam: Paradigma Humanisme Teosentris. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.
Baharun, Hasan dan Robiatul Awwaliyah. “Pendidikan Multikultural Dalam Menanggulangi Narasi Islamisme Di Indonesia” dalam Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), Vol. 5, No.2 (2017).
Baharun, Hasan. “Pemikiran Pendidikan Perspektif Filsuf Muslim (Kajian Kritis Terhadap Pemikiran Muhammad Abduh Dan Muhammad Iqbal)” dalam At-Turas, Vol.3, No.1 (2016).
Daulay, Haidar Putra. Pejarah Pertumbuhan dan Pembaruan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Prenda Media Group, 2007.
Fauzi, Ahmad. ‘Model Manajemen Pendidikan Islam; Telaah Atas Pemikiran Dan Tindakan Sosial’ dalam At-Ta’lim, Vol. 4, No.1 (2017).
http://pendis.kemenag.go.id.
http://www.BNSP.Indonesia.org.
Jalaluddin. Teologi Pendidikan. Jakarta: PT. RajaGrafindo Press, 2001.
Juklak baru Permendikbud no. 65 Tahun 2013.
Juklak baruPermendikbud no. 66 Tahun 2013.
Juklak Permendikbud No. 54 Tahun 2013.
Kaylānī (al), Mājid Irsān. Manāhij al-Tarbiyyah al-Islāmiyyah wa al-Murabbūn al-‘āmilūn fīhā. Beirut: ‘Alam al-Kutub, 1995.
Marbun, Stefanis M. Psikologi Pendidikan. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia, 2018.
Masdub, Sosiologi Pendidikan Agama Islam (Suatu Pendekatan Sosio Religius). Yogyakarta: Aswaja Pressindo, 2015.
Nata, Abuddin. Pemikiran Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2012.
Nawawi, H. Hadari & H. Mimi Martini. Kebijakan Pendidikan di Indonesia: Ditinjau dari sudut hokum. Yogyakarta: Gajah Mada University Press, 1994.
Peraturan Pemerintah RI No. 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Pirdata, Made. Landasan Kependidikan Stimulasi Ilmu Pendidikan Bercirak Indonesia. Jakarta: Kalam Mulia, 2002.
Quṭb, Muhammad. Mahhaj Tarbiyyat al-Islāmiyyah, al-Juz al-Awwal, Vol.14. Beirut: Dar al-Shurūq, 1993.
Rahman, Muhammad Aulia. Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Intermasa, 2002.
Ramayulis. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia, 2002.
Soedijarto, Landasan dan Arah Pendidikan Nasional Kita. Jakarta: PT Kompas Media Nusantara, 2008.
Steenbrink, Karel A. Pesantren, Madrasah, Sekolah. Jakarta: Pustaka LP3ES Indonesia, 1994.
Surakhmad, Winarno. Pendidikan Nasional Strategi dan Tragedi. Jakarta: PT Kompas Media Nusantara, 2009.
Suyatno, “Dekonstruksi Pendidikan Islam Sebagai Subsistem Pendidikan Nasional” dalam Jurnal Pendidikan Islam, Vol.IV, No. 1 (Juni ,2015).
Syah, Muhibbin Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada, 2006.
Syaibany (al), Omar Muhammad Al-Thoumy. Filsafat Pendidikan Islam, terj. Hasan Langgulung. Jakarta: Bulan Bintang, 1979.
Tafsir, Ahmad. Metodologi Pengajaran Agama Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013.
Thalib, Muhammad. 20 Kerangka Pokok Pendidikan Islam. Jakarta: Ma’alimul Usroh, 2001.
Tilaar, H.A.R. Standarisasi Pendidikan Nasional: Suatu Tinjauan Kritis. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2006.
Undang-Undang RI No.14 Tahun 2005 dan No.20 Tahun 2003 Tentang Guru dan Dosen dan Sistem Pendidikan Nasional. WIPRESS, 2006.
Published
2021-03-01
Section
Articles